AB.1.2 NORMY ROZWOJOWE WIEKU PRZEDSZKOLNEGO, V2 DLA CIEBIE

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

 

 


SFERA ROZWOJU
 


3 LATA
 


4 LATA


5 LAT

 

6 LAT

 

MOTORYKA DUŻA

·  wskakuje obunóż na stopień

·  przeskakuje z rozbiegu przez przeszkodę

·  przebiega 25 m bez upadku

·  stoi kilka minut z zamkniętymi oczami

·  schodzi po schodach, trzymając się poręczy

·  potrafi przejść trzy metry na palcach

·  stoi chwilę na 1 nodze

·  omija przeszkody, nawet gdy biegnie

·  bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw

·  kopie i rzuca piłkę

·  uczy się jeździć na 3 kołowym rowerku

·  bez pomocy schodzi ze schodów (stawiając nóżki na przemian)

·  wspina się na drabinki

·  przeskakuje obunóż przez poduszkę

·  idzie po linii (3 m)

·  przynosi wodę w kubku, nie rozlewając jej (3 m)

·  odbija przez chwilę balonik w taki sposób, by nie spadł na podłogę

·  sprawnie jeździ na 3-kołowym rowerku

·  skacze z tapczanu

·  podskakuje obunóż

·  podskakuje 1 raz na jednej nodze i stoi na niej 2 sekundy

·  chodzi, poruszając rękoma: lewa noga, prawa ręka i odwrotnie

·  skacze z miejsca na odległość pół metra

·  skacze w prawo i lewo wzdłuż linii (5 razy)

·  przebiega 30 m w 15 sekund

·  wstaje i siada, trzymając nad głową piłkę

·  na jednej nodze podskakuje
2 razy, a stoi na niej 5 sekund

·  jeździ na 4 kołowym rowerze, czasem już na 2 kołowym

·  skacze na skakance

·  próbuje wykonywać skomplikowane ćwiczenia gimnastyczne, np. stawać na głowie

·  skacze na jednej lub drugiej nodze naprzemienni.

·  zeskakuje z wysokości 10 cm

·  przebiega 30 m w 10 sekund

·  idzie po narysowanej linii prostej o długości 1 m

·  rzuca piłkę na odległość 4 m

·  łapie piłkę rzuconą z odległości 1,5 m

·  stoi 10 sekund na 1 nodze

·  podskakuje obunóż 10 razy

·  sprawnie biega, skacze, wspina się

·  jeździ na 2 kołowym rowerze

·   lubi zabawy ruchowe, ale może się szybko męczyć

·  może jeździć na łyżwach, nartach, rolkach, 

·  ma czasem problemy z koordynacją ruchową, potyka się, upada

 

 

MOTORYKA MAŁA

·  rysuje okrągłe formy: koła, słoneczka

·  przelewa wodę z kubka do kubka nie rozlewając jej

·  składa kartkę na pół

·  nawleka duże koraliki na sznurek

·  układa proste puzzle

·  próbuje bawić się nożyczkami

·  rysuje kwadrat po demonstracji

 

·  prawidłowo trzyma ołówek

·  rysuje kwadraty, domki

·  buduje wieżę z 8 klocków

·  rozwija cukierek z papierka

·  otwiera pudełko po zapałkach

·  sam odpina i zapina guziki

·  przecina 1,5-cm pasek papieru

·  łączy punkty linią prostą

·  lepi kulkę lub węża z plasteliny

·  odkręca słoik

·  otwiera drzwi

·  zapina i odpina guziki

 

·  rysuje krzyż

·  umie wycinać nożyczkami po zaznaczonej linii

·  koloruje obrazki nie wychodząc za linię

·  potrafi posmarować chleb masłem

·  układa literkę „Z” z zapałek

·  nawleka nitkę na igłę z dużym uchem

·  wrzuca 10 koralików do buteleczki

·  zwija w rulon 2-metrową wstążkę

·  dobrze rysuje i maluje

·  może mieć trudności z pisaniem,

·  rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb.

·  rysuje człowieka

·  wiąże sznurowadła

 

ROZWÓJ POZNAWCZY

·  wypowiada krótkie zdania i prowadzi krótką rozmowę

·  czasem się zacina, jąka lub powtarza słowa (zwłaszcza w emocjonujących chwilach)

·  większość tego, co mówi jest zrozumiała

·  powtarza proste wierszyki i piosenki

·  wie jak się nazywa i ile ma lat

·  chętnie słucha bajek i coraz lepiej zapamiętuje ich szczegóły

·  zna podstawowe kolory 

·  liczy do 3

·  dokonuje prostych wyborów w oparciu o przewidywane konsekwencje

·  rozwiązuje proste problemy

·  świat rzeczywisty miesza mu się jeszcze z wyobrażonym, czego nie należy mylić z kłamstwem

·  ma bogatą wyobraźnię, może tworzyć, np. niewidocznych przyjaciół

·  rozróżnia, że coś jest takie same lub inne

·  zna imię swojego przyjaciela

·  rozróżnia pojęcie teraźniejszości i przyszłości

·  potrafi grupować przedmioty wg barwy, kształtu oraz obu tych cech

myślenie ma charakter konkretno – wyobrażeniowy,  jest subiektywne i impulsywne,  zależy od bodźców emocjonalnych, a sądy dziecka są pochopne, naiwne i często błędne

·  nie ma jeszcze wykształconej zdolności rozumowania przyczynowo-skutkowego

·  fantazjuje, nadal nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji

·  rozróżnia, gdzie jest: przód, tył, na górze, pod spodem

·  liczy do 4

·  może pisać pierwsze litery i np. swoje imię

·  zaczyna rozumieć następstwo czasów: wie, że kiedy wstanie jest śniadanie, potem II śniadanie, obiad, itp.

·  pyta, co oznaczają różne słowa i zadaje mnóstwo pytań

·  chętnie słucha długich historii

·  rozumie niektóre przeciwieństwa, np. mały/duży

·  zna ok. 8 kolorów

·  potrafi się bawić w jedna zabawę 10 -15 min.

·  zna różne piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki

·  pamięta dużo imion, nazw

 

·  rozróżnia prawą i lewą stronę

·  pisze kilka liter

·  rysuje postać człowieka

·  zaczyna się kształtować uwaga dowolna: potrafią uważnie słuchać nauczycielki, spokojnie zachowuje się na przedstawieniu, nawet gdy zna jego treść i nie jest specjalnie zainteresowany

·  powstają zalążki myślenia abstrakcyjnego, słowno − pojęciowego oderwanego od działania i opartego na wewnętrznych procesach umysłowych

·  interesuje się światem zewnętrznym, nadal zadaje dużo pytań

·  samodzielnie wymyśla zabawy

·  bawi się w zabawy tematyczne, np. w sklep, wyścigi samochodowe, teatr

·  w zabawie używa przedmiotów w sposób symboliczny

 

 

·  przyswaja elementarne pojęcia liczby, kształtu, wielkości, kierunku, odległości i stosunków czasowych

·  coraz lepiej orientuje się w czasie i przestrzeni

·  pojęcia i ocena czasu są jeszcze chwiejne: myli nazwy mające względne znaczenie (dziś, jutro, wczoraj)

·  pojęcia godziny i miesiąca mogą być niejasne

·  dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki

·  używa ok. 4 tysiące słów

·  rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki

·  rozróżnia prawą i lewą stronę

·  podejmuje samodzielnie decyzje

·   rozumie, ze rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości

·  rozumie różnicę pomiędzy czymś przypadkowym a zamierzonym

·  potrafi się skupić na ok.
15 min.

·  nie ma rozdzielności uwagi

·  bawi się w zabawy z podziałem na role

·  interesuje się przyrodą i jej zjawiskami

·  swobodnie prowadzi rozmowy

·  próbuje uzasadniać swoje decyzje

 

 

ROZWÓJ SPOŁECZNO - EMOCJONALNY

·  3-latek jest przeważnie pogodny i zrównoważony

·  Potrafi bawić się cierpliwie

·  bawi się z innymi dziećmi, dzieli się, zawiera przyjaźnie, jest nastawiony na współpracę

·  słucha i wykonuje polecenia

·  lubi słuchać historii na swój temat,

·  do dorosłych odnosi się przyjaźnie

·  okazuje miłość bliskim

·  upewnia się, czy jest kochany przez rodziców

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • storyxlife.htw.pl