AB.1.2 NORMY ROZWOJOWE WIEKU PRZEDSZKOLNEGO, V2 DLA CIEBIE
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SFERA ROZWOJU
3 LATA
4 LATA
5 LAT
6 LAT
MOTORYKA DUŻA
· wskakuje obunóż na stopień
· przeskakuje z rozbiegu przez przeszkodę
· przebiega 25 m bez upadku
· stoi kilka minut z zamkniętymi oczami
· schodzi po schodach, trzymając się poręczy
· potrafi przejść trzy metry na palcach
· stoi chwilę na 1 nodze
· omija przeszkody, nawet gdy biegnie
· bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw
· kopie i rzuca piłkę
· uczy się jeździć na 3 kołowym rowerku
· bez pomocy schodzi ze schodów (stawiając nóżki na przemian)
· wspina się na drabinki
· przeskakuje obunóż przez poduszkę
· idzie po linii (3 m)
· przynosi wodę w kubku, nie rozlewając jej (3 m)
· odbija przez chwilę balonik w taki sposób, by nie spadł na podłogę
· sprawnie jeździ na 3-kołowym rowerku
· skacze z tapczanu
· podskakuje obunóż
· podskakuje 1 raz na jednej nodze i stoi na niej 2 sekundy
· chodzi, poruszając rękoma: lewa noga, prawa ręka i odwrotnie
· skacze z miejsca na odległość pół metra
· skacze w prawo i lewo wzdłuż linii (5 razy)
· przebiega 30 m w 15 sekund
· wstaje i siada, trzymając nad głową piłkę
· na jednej nodze podskakuje
2 razy, a stoi na niej 5 sekund
· jeździ na 4 kołowym rowerze, czasem już na 2 kołowym
· skacze na skakance
· próbuje wykonywać skomplikowane ćwiczenia gimnastyczne, np. stawać na głowie
· skacze na jednej lub drugiej nodze naprzemienni.
· zeskakuje z wysokości 10 cm
· przebiega 30 m w 10 sekund
· idzie po narysowanej linii prostej o długości 1 m
· rzuca piłkę na odległość 4 m
· łapie piłkę rzuconą z odległości 1,5 m
· stoi 10 sekund na 1 nodze
· podskakuje obunóż 10 razy
· sprawnie biega, skacze, wspina się
· jeździ na 2 kołowym rowerze
· lubi zabawy ruchowe, ale może się szybko męczyć
· może jeździć na łyżwach, nartach, rolkach,
· ma czasem problemy z koordynacją ruchową, potyka się, upada
MOTORYKA MAŁA
· rysuje okrągłe formy: koła, słoneczka
· przelewa wodę z kubka do kubka nie rozlewając jej
· składa kartkę na pół
· nawleka duże koraliki na sznurek
· układa proste puzzle
· próbuje bawić się nożyczkami
· rysuje kwadrat po demonstracji
· prawidłowo trzyma ołówek
· rysuje kwadraty, domki
· buduje wieżę z 8 klocków
· rozwija cukierek z papierka
· otwiera pudełko po zapałkach
· sam odpina i zapina guziki
· przecina 1,5-cm pasek papieru
· łączy punkty linią prostą
· lepi kulkę lub węża z plasteliny
· odkręca słoik
· otwiera drzwi
· zapina i odpina guziki
· rysuje krzyż
· umie wycinać nożyczkami po zaznaczonej linii
· koloruje obrazki nie wychodząc za linię
· potrafi posmarować chleb masłem
· układa literkę „Z” z zapałek
· nawleka nitkę na igłę z dużym uchem
· wrzuca 10 koralików do buteleczki
· zwija w rulon 2-metrową wstążkę
· dobrze rysuje i maluje
· może mieć trudności z pisaniem,
· rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb.
· rysuje człowieka
· wiąże sznurowadła
ROZWÓJ POZNAWCZY
· wypowiada krótkie zdania i prowadzi krótką rozmowę
· czasem się zacina, jąka lub powtarza słowa (zwłaszcza w emocjonujących chwilach)
· większość tego, co mówi jest zrozumiała
· powtarza proste wierszyki i piosenki
· wie jak się nazywa i ile ma lat
· chętnie słucha bajek i coraz lepiej zapamiętuje ich szczegóły
· zna podstawowe kolory
· liczy do 3
· dokonuje prostych wyborów w oparciu o przewidywane konsekwencje
· rozwiązuje proste problemy
· świat rzeczywisty miesza mu się jeszcze z wyobrażonym, czego nie należy mylić z kłamstwem
· ma bogatą wyobraźnię, może tworzyć, np. niewidocznych przyjaciół
· rozróżnia, że coś jest takie same lub inne
· zna imię swojego przyjaciela
· rozróżnia pojęcie teraźniejszości i przyszłości
· potrafi grupować przedmioty wg barwy, kształtu oraz obu tych cech
myślenie ma charakter konkretno – wyobrażeniowy, jest subiektywne i impulsywne, zależy od bodźców emocjonalnych, a sądy dziecka są pochopne, naiwne i często błędne
· nie ma jeszcze wykształconej zdolności rozumowania przyczynowo-skutkowego
· fantazjuje, nadal nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji
· rozróżnia, gdzie jest: przód, tył, na górze, pod spodem
· liczy do 4
· może pisać pierwsze litery i np. swoje imię
· zaczyna rozumieć następstwo czasów: wie, że kiedy wstanie jest śniadanie, potem II śniadanie, obiad, itp.
· pyta, co oznaczają różne słowa i zadaje mnóstwo pytań
· chętnie słucha długich historii
· rozumie niektóre przeciwieństwa, np. mały/duży
· zna ok. 8 kolorów
· potrafi się bawić w jedna zabawę 10 -15 min.
· zna różne piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki
· pamięta dużo imion, nazw
· rozróżnia prawą i lewą stronę
· pisze kilka liter
· rysuje postać człowieka
· zaczyna się kształtować uwaga dowolna: potrafią uważnie słuchać nauczycielki, spokojnie zachowuje się na przedstawieniu, nawet gdy zna jego treść i nie jest specjalnie zainteresowany
· powstają zalążki myślenia abstrakcyjnego, słowno − pojęciowego oderwanego od działania i opartego na wewnętrznych procesach umysłowych
· interesuje się światem zewnętrznym, nadal zadaje dużo pytań
· samodzielnie wymyśla zabawy
· bawi się w zabawy tematyczne, np. w sklep, wyścigi samochodowe, teatr
· w zabawie używa przedmiotów w sposób symboliczny
· przyswaja elementarne pojęcia liczby, kształtu, wielkości, kierunku, odległości i stosunków czasowych
· coraz lepiej orientuje się w czasie i przestrzeni
· pojęcia i ocena czasu są jeszcze chwiejne: myli nazwy mające względne znaczenie (dziś, jutro, wczoraj)
· pojęcia godziny i miesiąca mogą być niejasne
· dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki
· używa ok. 4 tysiące słów
· rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki
· rozróżnia prawą i lewą stronę
· podejmuje samodzielnie decyzje
· rozumie, ze rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości
· rozumie różnicę pomiędzy czymś przypadkowym a zamierzonym
· potrafi się skupić na ok.
15 min.
· nie ma rozdzielności uwagi
· bawi się w zabawy z podziałem na role
· interesuje się przyrodą i jej zjawiskami
· swobodnie prowadzi rozmowy
· próbuje uzasadniać swoje decyzje
ROZWÓJ SPOŁECZNO - EMOCJONALNY
· 3-latek jest przeważnie pogodny i zrównoważony
· Potrafi bawić się cierpliwie
· bawi się z innymi dziećmi, dzieli się, zawiera przyjaźnie, jest nastawiony na współpracę
· słucha i wykonuje polecenia
· lubi słuchać historii na swój temat,
· do dorosłych odnosi się przyjaźnie
· okazuje miłość bliskim
· upewnia się, czy jest kochany przez rodziców
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]