ABCNLPmodul28 doe, rozwój osobisty NLP, NLS itp
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ABC NLP
Moduł 28
Metamodel cd
Przechodzimy do kolejnych usunięć stosowanych w przekonaniach.
Sądy
Usunięcie poprzez sąd polega na tym, że wydaje się jakiś sąd, ale bez podania, kto ten sąd wydał i na jakiej podstawie.
Przykłady:
- Pan X jest idealnym kandydatem na prezydenta.
- On się do niczego nie nadaje.
Ćwiczenie 1
Wymyśl kilka innych przekonań będących sądami.
Tego typu przekonania niweluje się poprzez ustalenie autora sądu oraz podstawy sądu.
Pytania:
- Kto uważa, że pan x jest idealnym kandydatem i na jakiej podstawie?
- Kto uważa, że on się do niczego nie nadaje i dlaczego?
Ćwiczenie 2
Do przekonań, które wypisałeś w ćwiczeniu 1 dopisz pytania, które pozwolą dowiedzieć się, kto wystawił taki sąd i na jakiej podstawie.
Gdy wiemy kto wydał sąd, możemy podważyć prawo tej osoby do wydawania takich sądów. Gdy wiemy jakie były przesłanki do wydania sądu, możemy też podważać je lub przedstawiać kontrargumenty.
Przykład:
- On się do niczego nie nadaje.
- Kto uważa, że on się do niczego nie nadaje i dlaczego?
- Wszyscy.
- Jacy wszyscy. Ja tak nie uważam.
- No to wszyscy z wyjątkiem Ciebie.
- Tomek i Marta też tak nie uważają i wiele innych ludzi.
- No dobrze. Ja uważam, że on się do niczego nie nadaje.
- Co spowodowało, że tak uważasz. Jakie konkretnie jego zachowanie?
- Od roku nie może znaleźć pracy.
- Czy to wszystko?
- Nie. Nie potrafi zrobić tego, o co go proszę.
- A o co go prosisz?
- Aby pomógł mi przy remoncie strychu.
- Czyli nie potrafi on pomagać Ci?
- Zgadza się.
- Ale za to potrafi zrobić wiele innych rzeczy.
- Co na przykład?
- Na przykład umie świetnie gotować.
- No tak.
- Umie też zająć się naszą Julką. Jak więc widzisz są rzeczy, z którymi potrafi sobie radzić.
- Niby tak.
- Więc twój osąd jest trochę niesprawiedliwy. Chyba zgodzisz się, że są rzeczy, z którymi sobie nie radzi, ale są i takie, w których jest dobry.
- No tak.
Ćwiczenie 3
Wymyślone w ćwiczeniu 1 przekonania oraz pytania do nich z ćwiczenia 2 rozwiń do pełnych dialogów mających przełamać te przekonania.
Niedookreślony rzeczownik
Polega on na tym, że rzecz lub przedmiot nie jest określony.
Przykłady:
- Ludzie właściwie nie uczą się.
- Oni są bezwzględni.
- To jest nie do pomyślenia.
- Ich postawa pozostawia wiele do życzenia.
Ćwiczenie 4
Wymyśl kilka własnych przykładów przekonań z nieokreślonymi rzeczownikami.
Tego typu przekonania przełamuje się poprzez wyjaśnienie o kogo dokładnie chodzi.
Pytania:
- Którzy ludzie nie uczą się. Wymień ich nazwiska.
- Kogo dokładnie masz na myśli?
- Co konkretnie masz na myśli?
- Czyja postawa?
Ćwiczenie 5
Do przekonań, które wypisałeś w ćwiczeniu 4 dopisz pytania, które pozwolą dowiedzieć się, o kogo dokładnie chodzi.
Gdy już wiemy o kogo chodzi, to możemy zawęzić przekonanie do tej osoby/grupy.
Przykład:
- Oni są bezwzględni.
- Kogo masz na myśli?
- Pracowników Urzędu Skarbowego.
- Których pracowników?
- Wszystkich!
- Jak to wszystkich? Sprzątaczkę też?
- No nie. Chodzi o urzędników, którzy zajmują się podatkami.
- Czyli sekretarka też odpada?
- No niby tak.
- To co ci urzędnicy Ci zrobili takiego, że jesteś na nich wkurzony?
- Kazali mi zapłacić odsetki.
- Czy dobrze rozumiem. Wszyscy urzędnicy urzędu kazali Ci zapłacić te odsetki.
- Nie wszyscy. Jakiś niedouczony urzędas!
- Czyli to był jeden urzędnik. Znasz jego nazwisko?
- A niby skąd.
- Ale zgodzisz się, że to ten urzędnik był w stosunku do Ciebie bezwzględny. A inni wcale nie muszą być tacy sami jak on?
- Czy ja wiem. Nie wiem.
- Ale na pewno wiesz, że tylko ten jeden urzędnik był w stosunku do Ciebie bezwzględny?
- No tak.
Ćwiczenie 6
Wymyślone w ćwiczeniu 4 przekonania oraz pytania do nich z ćwiczenia 5 rozwiń do pełnych dialogów mających przełamać te przekonania.
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]