ABCNLPmodul30 cva, rozwój osobisty NLP, NLS itp

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

ABC  NLP

Moduł 30

 

Metamodel cd

 

Zniekształcenia

 

Dzisiaj przechodzimy do kolejnej części metamodelu – zniekształceń.

 

Związek przyczynowo-skutkowy

 

Przekonania oparte na tym związku zakładają pośrednio związek przyczynowy pomiędzy poszczególnymi problemami i uzyskanymi efektami.

 

Przykłady:

- Ton jej głosu wywołuje u mnie wściekłość.

- Przez jego wygłupy rozbolała mnie głowa.

- Nie mamy nic do picia i to jest jego wina.

 

Ćwiczenie 1

 

Wypisz inne przekonania zawierające związek przyczynowo-skutkowy.

 

Aby rozbić przekonania oparte na tego typu związkach należy dokładnie zdefiniować związek założony w danej wypowiedzi.

 

Pytania:

- Jak konkretnie jedno wywołuje drugie?  Jak ona konkretnie robi to, że jesteś wściekły?

- Co takiego dokładnie zrobił, że rozbolała Cię głowa?

- Dlaczego to przez niego nie ma nic do picia?

Ćwiczenie 2

 

Do przekonań z ćwiczenia 1 dopisz pytania pozwalające zdefiniować zależność przyczynowo-skutkową.

 

Znając dokładnie zależność możemy zacząć przedstawiać argumenty pokazujące, że być może takiego związku wcale naprawdę nie ma. I że problem leży w czymś innym.

 

Przykład:

- Nie mamy nic do picia i to jest jego wina.

- Dlaczego to przez niego nie ma nic do picia?

- Umówiliśmy się, że to on załatwia jedzenie na imprezę.

- I co, nic nie przyniósł?

- Przyniósł przekąski, ale nic do picia.

- Może on nie zrozumiał Twojej prośby i myślał, ze ma przynieść tylko coś do jedzenia, a nie do picia?

- Wątpię.

- A spytałaś się go o to?

- Nie.

- To może warto to zrobić, aby wyjaśnić całe nieporozumienie?

- Mogę spróbować.

 

Ćwiczenie 3

 

Wypisz kilka innych dialogów.

 

 

Złożona równoważność

 

W przypadku tej złożoności dwa różne doświadczenia są wyrażone jako tożsame ze sobą.

 

Przykłady:

- On ma trudności w szkole, bo ma problem z uczeniem się.

- On nigdy nie robi tego, co ja powiem.

 

Ćwiczenie 4

 

Wypisz kilka innych przekonań ze złożoną równoważnością.

 

Aby pozbyć się takich przekonań należy sprawdzić wartość stosunku/zależności zakładanej w przekonaniu.

 

Pytania:

- W jaki konkretnie sposób jego trudności w szkole oznaczają, że ma problemy z uczeniem się? Jeśli miałeś trudności w szkole, czy to konkretnie oznacza, że miałeś problemy z uczeniem się?

- Jak dokładnie to wygląda, że on nie robi tego, co mu mówisz?

 

Ćwiczenie 5

 

Napisz pytania do przekonań z ćwiczenia 4.

 

W przypadku złożonej równoważności raz będziemy mieli do czynienia z równoważnikami, które już od razu będą wyglądać na nielogicznie powiązane ze sobą. Będą jednak i takie, które bardzo mogą do siebie pasować i będzie trzeba włożyć dużo wysiłku, aby taką zależność rozbić.

 

Przykład:

- On ma trudności w szkole, bo ma problem z uczeniem się.

- W jaki konkretnie sposób jego trudności w szkole oznaczają, że ma problemy z uczeniem się?

- To chyba oczywiste.

- Wcale nie. Może źle się czuje w szkole. Pomyślałaś o tym?

- Szczerze mówiąc nie.

- A próbowałaś porozmawiać z nim na temat jego trudności w szkole?

- Nie.

- To może warto to zrobić. Przecież pamiętam, że są przedmioty,  z których przynosi piątki. Nieprawdaż?

- Zgadza się.

- Więc jego trudności w szkole mogą nie mieć związku z nauką?

- Może tak być.

 

Ćwiczenie 6

 

Napisz kilka dialogów powodujących przezwyciężenie przekonań ze złożoną równoważnością.

 

 

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • storyxlife.htw.pl