ABCNLPmodul44 vgr, rozwój osobisty NLP, NLS itp
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ABC NLP
Moduł 44
Strategie
Dwa ostatnie moduły kursu o NLP poświęcimy strategii. Każdy człowiek działa według określonych strategii. Strategię możemy zdefiniować jako określoną kolejność działań, jakie po sobie następują. Każda strategia ma swój początek i koniec.
Każda wykonywana przez nas czynność ma określoną strategię. Oto jak może wyglądać strategia szykowania sobie posiłku:
Czuję głód - Decyduję się iść do kuchni - Idę do kuchni i otwieram lodówkę, aby sprawdzić co w niej jest do jedzenia - Przeglądam półki lodówki zaczynając od góry - Decyduję co mam wyjąć - Wyjmuję produkty (np. margarynę, bułki i żółty ser) - itd.
W rozpisywaniu strategii działania ważne jest, aby rozpisać ją z najdrobniejszymi szczegółami. Wynika to z tego, że NLP stara się odkrywać różnice między strategiami, a często różnią się one właśnie drobnymi elementami, które mają decydujące znaczenie na ostateczny efekt strategii. Warto też umieścić w strategii nasze odczucia i emocje, które pojawiają się w poszczególnych sekwencjach strategii.
Ćwiczenie 1
Wybierz kilka czynności i rozpisz dokładną strategię dla każdej z nich.
Podstawowe zastosowanie techniki strategii polega na wykorzystaniu faktu, że strategie prowadzące do sukcesu, różnią się od strategii prowadzących do porażek.
Będąc na kursie NLP mieliśmy za zadanie odtworzyć swoje strategie w przypadku zakupów, które okazały się sukcesem (np. kupiliśmy buty, w których potem bardzo chętnie chodziliśmy) oraz strategie, w wyniku zastosowania których dokonaliśmy nieudanego zakupu.
Każdy z uczestników kursu miał różnice w każdym rodzaju strategii. Różnice te polegały np. na tym, że w strategii sukcesu osoba samodzielnie podejmowała decyzję, prowadząc dialog wewnętrzny. Z kolei strategia porażki zawierała element radzenia się innych ludzi. W przypadku innej osoby różnice dotyczyły tego, czy dokonywała ona zakupu pod wpływem impulsu, czy też dłuższego zastanowienia. Różnice dotyczyły też zmienionej kolejności sekwencji strategii.
Ćwiczenie 2
Wybierz dwie sytuacje – jedną, gdy dokonałeś udanego zakupu i drugą, gdy zakup był nieudany. Dokładnie rozpisz w postaci strategii, jak przebiegał za każdym razem proces zakupu.
Po wykonaniu tego ćwiczenia może okazać się, że nie będziesz w stanie zauważyć charakterystycznych dla każdej ze strategii elementów. W takiej sytuacji powtórz powyższe ćwiczenie z innymi zakupami.
Gdy już poznasz jakie strategie zapewniają Ci sukces na zakupach, a jakie powodują porażki, możesz zacząć świadomie zacząć wybierać strategie sukcesu.
Przedstawione powyżej sposoby rozpisywania strategii są pewnym uproszczeniem. Aby tak naprawdę strategie móc w pełni przeanalizować, to należy uzupełnić je o modalności, czyli sposób myślenia i działania danej osoby w oparciu o obrazy, dźwięki i odczucia. W przykładzie z szykowanie posiłku pierwszym elementem strategii było odczuwanie głodu. I należy to rozwinąć o podanie, w jaki dokładnie sposób ten głód odczuwany - czy były to odczucia z żołądka, czy może obrazy potraw, na które mieliśmy ochotę, a może były tam jakieś dźwięki. W taki sam sposób należy przeanalizować każdy kolejny element strategii.
Ćwiczenie 3
Wróć do strategii, które rozpisałeś w ćwiczeniach 1 i 2 i uzupełnij je o modalności. Zobacz jak to wpłynęło na różnice między strategiami.
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]