ADHD, ADHD

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ADHD
Attention Deficit Hyperactivity Disorder
"Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z
zaburzeniami koncentracji uwagi" (DSM-IV)
"Zespół hiperkinetyczny" (ICD-10)
"Zespół nadpobudliwości psychoruchowej"
Kryteria DSM IV
(1) 6 lub więcej objawów przez przynajmniej 6 miesięcy
ZABURZENIA KONCENTRACJI UWAGI
• nie jest w stanie
skoncentrować się
na szczegółach podczas zajęć szkolnych,
pracy lub w czasie wykonywania innych czynności. Popełnia błędy wynikające z
niedbałości;
•ęsto ma trudności z
utrzymaniem uwagi
na zadaniach i grach;
•ęsto wydaje się
nie słuchać
tego, co się do niego mówi;
•ęsto
nie stosuje siÄ™ do
podawanych kolejno
instrukcji
i ma kłopoty z
dokończeniem zadań szkolnych i wypełnieniem codziennych obowiązków;
•często ma trudności ze zorganizowaniem sobie pracy lub innych zajęć;
• nie lubi, ociąga się lub
unika rozpoczęcia zajęć
wymagających dłuższego
wysiłku umysłowego - jak nauka szkolna lub odrabianie zajęć domowych;
•ęsto
gubi rzeczy
niezbędne do pracy lub innych zajęć;
• łatwo
rozprasza siÄ™
pod wpływem zewnętrznych bodźców;
•ęsto
zapomina
o różnych codziennych sprawach.
(2) 6 lub więcej objawów nadruchliwości i impulsywności przez przynajmniej 6 miesięcy
NADRUCHLIWOŚĆ
•ma często
nerwowe ruch
y rąk lub stóp bądź nie jest w stanie usiedzieć w miejscu;
•
wstaje z miejsca
w czasie lekcji lub w innych sytuacjach wymagajÄ…cych spokojnego
siedzenia;
•często
chodzi po pomieszczeniu
lub wspina siÄ™ na meble w sytuacjach, gdy jest to
zachowanie niewłaściwe - w szkole, w pracy, w domu;
•często ma
trudności ze spokojnym bawieniem
siÄ™ lub odpoczywaniem;
•często
jest w ruchu
-"biega jak nakręcone";
•często jest
nadmiernie gadatliwe
.
IMPULSYWNOŚĆ
•często
wyrywa siÄ™ z odpowiedziÄ…
zanim pytanie zostanie sformułowane w całości;
•często ma
kłopoty z zaczekaniem
na swojÄ… kolej;
•często
przerywa lub przeszkadza
innym (np. wtrÄ…ca siÄ™ do rozmowy lub zabawy).
Niektóre upośledzające funkcjonowanie dziecka objawy zaburzeń
koncentracji uwagi lub nadpobudliwości psychoruchowej
(nadruchliwości, impulsywności) ujawniły się
przed 7 rokiem
życia
dziecka.
Upośledzenie funkcjonowania dziecka spowodowane tymi objawami
występuje
w
dwóch lub więcej sytuacjach
(np. w szkole i w
domu).
Stwierdza siÄ™ klinicznie istotne
upośledzenie funkcjonowania
społecznego, zawodowego lub szkolnego (w zakresie edukacji).
Objawy u dziecka nie występują w przebiegu przetrwałych zaburzeń
rozwojowych, schizofrenii lub innych psychoz i nie można ich trafniej
uznać za objawy innego zaburzenia psychicznego (np. zaburzeń
nastroju, lękowych, dysocjacyjnych lub nieprawidłowej osobowości).
Sfery nadpobudliwości
:
1. Ruchowa
(dziecko ciągle biega, skacze, ale jest to ruchliwość
niecelowa i niezorganizowana; macha nogami, dłubie w nosie,
obgryza paznokcie, w niektórych przypadkach występują też
ruchy mimowolne – tzw. tiki).
2. Poznawcza
(zaburzenia koncentracji, znaczna męczliwość
psychiczna i umysłowa).
3. Emocjonalna
(reakcje nieproporcjonalne do wywołującego
je bodźca, nadmierna wrażliwość, drażliwość, wzmożona
agresja, tendencje niszczycielskie, płytkość i krótkotrwałość
uczuć i bardzo często duża lękliwość, maskowana pod
pozorną swobodą bycia lub wielomównością).
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • storyxlife.htw.pl
  •