ADMINISTRACJA PUBLICZNA - WYKŁAD - 13.03.2009,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

ADMINISTRACJA PUBLICZNA – WYKŁAD – 13.03.2009

 

Funkcje administracji centralnej:

lWykonawczallBieżąca – realizacja bieżących celów politycznychl

 

Trzon administracji centralnej – rada ministrów = premier i ministrowie – to w polsce

 

W modelu szwedzkim oddzielono funkcję polityczną od wykonawczej, rząd spełnia tylko funkcję polityczną (wąskie grono ministrów) cele o charakterze wykonawczym spełnia szereg urzędów centralnych (agencji), które zajmują się wyspecjalizowanymi zadaniami.

 

W Wielkiej Brytanii – rząd jest strukturą rozbudowaną łączącą aparat urzędniczy i polityczny

 

We Francji – w radzie ministrów jest prezydent, premier i ministrowie.

 

W Niemczech – model kanclerski – skład rządu: kanclerz (jego odwołanie oznacza odwołanie całego rządu), ministrowie powoływanie na wniosek kanclerza, mogą być też komitety oraz instytucje zastępcy premiera , vice ministrowie nie wchodzą w skład rady ministrów, ale mogą uczestniczyć w posiedzeniach rady ministrów ale nie mają tam prawa głosu

 

Organizacja aparatu pomocniczego rady ministrów: jak podzielić kompetencyjnie radę ministrów na resorty?

lmodel klasyczny – podejście ustawowe, w drodze ustawy reguluje się podział na ministerstwa, ich liczbę i zakres kompetencji – podejście to wynika z kultury politycznej (np. Włochy) wada: problem sztywności rozwiązań, pertyfikacja podziału na resorty, rodzi problem nadmiernej liczebności ministerstw i pokrywania się kompetencji, ponieważ są sprawy o charakterze globalnymllmodel opozycyjny – jak największa eleastyczność – rozwiązanie francuskie, nowo powołany rząd powinien powoływać ministerstwa w zależności od własnych potrzeb, te ministerstwa powołuje się w drodze dekretu atrybucyjnego wydawanego przez prezydenta na wniosek premierallrozwiązania pośrednie, np. Brytyjskie, w drodze ustawowej przewiduje powołanie niektórych tradycyjnych resortów, ale w drodze aktu indywidualnego można powołać jakiś nowy resort do poszczególnych sprawl

 

aparat pomocniczy w koordynacji funkcji pomocniczej i wykonawczej

-          w Niemczech – aparat pomocniczy tworzy urząd kanclerski (działający przy kanclerzu) założono, że w tym urzędzie tylko ministrowie piastują funkcje polityczne a pozostałą część urzędu wykonawczego stanowią profesjonalni urzędnicy, urząd kanclerza tworzy ok. 500osób jest to urząd prawie specjalistyczny, zawiaduje nim minister centralny

-          we Francji – rozwiązanie pośrednie – łączy funkcję polityczną i wykonawczą w ramach rady ministrów i rządu – dwie głowy władzy wykonawczej – prezydent i premier, do pomocy są: urząd prezydencki i urząd premiera (gabinet) – urzędy te są prowadzone przez zaufanych ludzi premiera i prezydenta, mają charakter polityczny i zazwyczaj mają do pomocy osoby o charakterze merytorycznym, cały rząd posiada sekretariat (o charakterze kolegialnym, przede wszystkim koordynujący) szef sekretariatu stanowi ważny element współpracy między prezydentem, premierem a członkami rządu, nazywany jest pamięcią państwa, jest to z reguły osoba profesjonalna

-          w Anglii – istnieje sekretariat całego rządu (ok. 100osób) aparat liczy ok. 200osób – przede wszystkim urzędnicy posiadający wiedzę, nie zmieniają się. Gabinet w tym systemie jest najistotniejszym, podejmuje decyzje o charakterze politycznym, najważniejszy tam jest premier, który ma do pomocy gabinet w którym są głównie osoby o charakterze politycznym.

-          W Polsce – kancelaria prezesa rady ministrów, jej szefem jest osobą zajmującą się sprawami organizacyjnymi

 

2

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • storyxlife.htw.pl