ADOLESCENCJA-PLZNA-DOROSŁOSC, psychologia1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ADOLESCENCJA (10-20 r.ż.)
- bardzo ważny okres w życiu
- dokonuje się w tym okresie wiele przeobrażeń u dziecka- okres dojrzewania
- zmiany o charakterze psychicznym i fizycznym
- trudno tak dokładnie powiedzieć kiedy człowiek jest dorosły
- dojrzałość jest kategorią fizycznym a dorosłość psychologiczno-społeczną
ROZWÓJ FIZYCZNY
- na początku okresu adolescencji pokwitanie – wzmożone tempo przyrostu wysokości a później także masy
- odbywa się w różnym wieku (u dziewcząt średnio 2 lata wcześniej))
- dalsze zmiany dotyczą proporcji twarzy
- następnie ujawnianie się cech płciowych
- dojrzewanie płciowe:
o śr 13/14 r.ż.. u dziewcząt 1 miesiączka
o u chłopców wyznacznikiem jest 1 wytrysk nasienie oraz owłosienie
- zmiany uwarunkowane są genetycznie i środowiskowo
MOTORYKA
- dymorfizm płciowy (zróżnicowanie dziewcząt i chłopców)
- większość cech motorycznych stabilizuje się już w 15/16 r.ż.
- u chłopców dalszy intensywny rozwój, postęp nawet do 19/20 r.ż.
- u dziewcząt – niechęć do aktywności fizycznej (spowodowana np. kłopotami z akceptacją swojego ciała)
- u dziewcząt, które są nieaktywne następuje pogorszenie sprawności motorycznej
- w czasie wzrostu - kłopoty z koordynacją spowodowane zmieniającymi się proporcjami ciała
- chłopcy przyrastają głównie w tkankę mięśniową a dziewczęta w tkankę tłuszczową
- lenistwo ruchowe – u niektórych młodych ludzi – wynika ono trochę z układu nerwowego
PROCESY POZNAWCZE
WRAŻENIA I SPOSTRZEŻENIA
- okres największej wrażliwości i czułości zmysłów
- spostrzeżenia dokładne, bogate w szczegóły wielostronne
- polepsza się analiza i synteza percepcji
- coraz lepsza obserwacja oraz orientacja w czasie i przestrzeni
- coraz lepiej rozumiana symbolizacja treści
PAMIĘĆ I UWAGA
- istotny rozwój pamięci logicznej
- mimo wszystko nadal funkcjonuje pamięć mechaniczna
- 18 r.ż. następuje stabilizacja pamięci mechanicznej a po pewnym czasie regres
- zdolność zapamiętywania materiału abstrakcyjnego
- przewaga pamięci dowolnej
- wzrasta rola werbalizacji
- słowo wspomaga zapamiętywania
- rozwija się uwaga dowolna
WYOBRAŹNIA
- intensywnie wykorzystywana
- niezbędna w myśleniu hipotetycznym
- wyobraźnia pozostaje w związku z przeżyciami emocjonalnymi
- z powodu bardzo silnych przeżyć – potrzeba autoekspresji poprzez środki artystyczne (np., plastyczne literackie itp.)
MYŚLENIE
- wg Piaget: na ten okres (o. adolescencji) przypada ostatni etap rozwoju myślenia
- okres operacji formalnych (wychodzą one poza obserwację i doświadczenia a człowiek może je formułować dzięki hipotezą o rzeczach nieznanych)
- poziom idei wyrażonych w języku, np. symbole, słowa
- młody człowiek potrafi myśleć co mogło by być
- myślenie hipotetyczno-dedukcyjne pozwala również na wyprowadzanie wniosków z hipotez a nie z obserwacji]
- nowa postawa wobec problemu – młody człowiek szuka ogólnych praw rządzących rzeczywistością, eksperymenty i doświadczenia
- krytycyzm myślenia wobec siebie, innch i/lub świata
- młodzi ludzie mają skłonności do filozofowania, dyskusji, stawiania problemów
ROZWÓJ EMOCJONALNY
- okres wzmożonej emocjonalności
- żywość i intensywność emocji
- wszystko to wynika z fizjologii (hormony) oraz doświadczenia społecznego ( pojawiają się zupełnie nowe sfery, np. sfera seksualna)
- chwiejność emocjonalna, oscylacja między krańcowymi emocjami
- bardzo często są to uczucia bezprzedmiotowe
- młodzi ludzie mają skłonność do pogłębiania przeżyć
- mają zdolność do samokontroli emocjonalnej ale często tej samokontroli nie starcza na tak silne emocje
- niektórzy mają tendencję do maskowania uczuć, przeżywania w środku, nie uzewnętrzniania
- źródła emocji często mają charakter społeczny (akceptacja społeczna) zjawisk ogólnych typu choroba, śmierć, wygląd
- gniew pojawia się kiedy frustrowane są potrzeby
- okres nieśmiałości, zakłopotania i wstydu
- a jednocześnie radość życia, zadowolenie entuzjazm
- młodzi ludzie dziwią się światem i się nim zachwycają
- pojawiają się uczucia wyższe, społeczne i moralne
- uczucia estetyczne – bowiem jest to okres twórczości własnej, wzmożona wrażliwość na twórczość
- rola rysunku się zmniejsza na rzecz słowa pisanego (wiersze, pamiętniki)
WOLA
- okres podczas którego wzrasta ryzyko negatywizmu, który bierze się z poczucia bycia dorosłym np. bierny opór (np. kiedy młody człowiek udaje że nie słyszy próśb, nie reaguje na nie), jawny bunt
- młodzi ludzie często mają potrzebę czynów nieprzeciętnych, potrzebę wyczynu, silną potrzebę mocnych doznań, wyładowania energii
- chęć kształtowania samego siebie (np. mówienie co poniedziałek „rzucę palenie”)
ROZWÓJ SPOŁECZNY
RODZINA
- jej wpływ maleje stopniowo
- nadal zaspakaja potrzeby młodego człowieka
- konflikty z rodzicami
- największe ryzyko „nienadążania” rodziców za zmianami dziecka co prowadzi do konfliktów
- kryzys autorytetu rodziców, teraz dziecko zaczyna oceniać rodziców
o kryzys ten czasami jest wyrazem rozczarowania
o jeśli jest wyraźny = bunt okresu dojrzewania
- w okresie późnej adolescencji kontakty z rodzicami przekształcają się w partnerskie
- osłabienie więzi emocjonalnych w rodzinie
- młodzi ludzie potrzebują dowodów wsparcia
- po adolescencji następuje stabilizacja kontaktów
GRUPA RÓWIEŚNICZA
- wzrasta autorytet grupy rówieśniczej
- uniformizacja (takie same ubrania, taka sama muzyka)
- młodemu człowiekowi bardzo zależy na akceptacji
- warto wiedzieć z kim dziecko się kontaktuje
- grupa rówieśnicza zaspokaja wiele istotnych potrzeb (poczucie bezpieczeństwa, przynależności, akceptacji, wsparcia jednostki, uczucie samodzielności)
- młody człowiek w grupie rozwija swoje kompetencje społeczne
- jeżeli cele realizowane przez grupę nie są właściwe – rodzice muszą interweniować
- młody człowiek w tym wieku jest bardzo podatny na wpływy (uwaga sekty)
- grupy nieformalne są powszechnym zjawiskiem
1) najbliżsi przyjaciele
- przyjaciel- osoba oddana, godna zaufania, wspierająca
- na początku adolescencji wymagania w stosunku do przyjaciela są bardzo duże, wyraźny wymóg wyłączności
- na początku są to przyjaźnie obu płci
2) paczki
- kilkuosobowe grupy zaprzyjaźnionych osób
- na początku jednej płci
- ekskluzywne (do już istniejącej paczki trudno się dostać)
3) grupy koleżeńskie
- tj. paczki
- tylko że bardziej liczne i nie tak ekskluzywne
4) bandy
- grupy młodzieżowe ocierające się o granice prawa
- bardzo wyraźna struktura wewnętrzna (przywódca, poddani, hierarchia, normy)
- cele nie zawsze właściwe
ZWIĄZKI INTYMNE
- podczas adolescencji następuje istotny rozwój seksualny
- pierwsze formy aktywności seksualnej
- wiek inicjacji seksualnej
MIŁOŚĆ
- zanim uczucia skierowane zostaną na :tego jedynego” to są one kierowane na ćwiczenia
o adoracja – forma przygotowawcza polega na silnej sympatii osoby tej samej płci (lub nie) i starszej
o flirt – wyraża dążenie do nawiązania kontaktu o charakterze erotycznym
rodzaje miłości
m. szczenięca (15/16 r.ż.)
- hałaśliwa, krótkotrwała, wszyscy dookoła o niej wiedzą
- nie jest ważny obiekt tylko samo uczucie
- osoba skoncentrowana na sobie
m. cielęca (ok. 16 r.ż.)
- miłość wiążąca się z kultem osoby kochanej
- osoba kochana jest stawiana na piedestale
m. romantyczna
- wyraźna przewaga elementów duchowych nad zmysłowymi
- zwykle nieszczęśliwa
m. dojrzała
- wczesna dojrzałość
- warunkiem jest dojrzałe „ja”
- zawiera wszystkie pierwiastki poprzednich miłości
ROZWÓJ OSOBOWOŚCI
- bardzo istotny okres w rozwoju osobowości
- na początku człowiek odkrywa swój świat psychiczny, zainteresowania
- introspekcja – wgląd w siebie
- rozwinięte „ja” realne i „ja” idealne
- o dobrym przystosowaniu świadczy umiarkowane „ja”
- zdolność do samooceny (wahająca się jeszcze ale już jest)
- powstaje uczucie dorosłości i wzorzec dorosłości (waż...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]