ADOLESCENCJA-PLZNA-DOROSŁOSC, psychologia1

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

ADOLESCENCJA (10-20 r.ż.)

 

 

-         bardzo ważny okres w życiu

-         dokonuje się w tym okresie wiele przeobrażeń u dziecka- okres dojrzewania

-         zmiany o charakterze psychicznym i fizycznym

-         trudno tak dokładnie powiedzieć kiedy człowiek jest dorosły

-         dojrzałość jest kategorią fizycznym a dorosłość psychologiczno-społeczną

 

 

ROZWÓJ FIZYCZNY

 

-         na początku okresu adolescencji pokwitanie – wzmożone tempo przyrostu wysokości a później także masy

-         odbywa się w różnym wieku (u dziewcząt średnio 2 lata wcześniej))

-         dalsze zmiany dotyczą proporcji twarzy

-         następnie ujawnianie się cech płciowych

-         dojrzewanie płciowe:

o       śr 13/14 r.ż.. u dziewcząt 1 miesiączka

o       u chłopców wyznacznikiem jest 1 wytrysk nasienie oraz owłosienie

-         zmiany uwarunkowane są genetycznie i środowiskowo

 

MOTORYKA

 

-         dymorfizm płciowy (zróżnicowanie dziewcząt i chłopców)

-         większość cech motorycznych stabilizuje się już w 15/16 r.ż.

-         u chłopców dalszy intensywny rozwój, postęp nawet do 19/20 r.ż.

-         u dziewcząt – niechęć do aktywności fizycznej (spowodowana np. kłopotami z akceptacją swojego ciała)

-         u dziewcząt, które są nieaktywne następuje pogorszenie sprawności motorycznej

-         w czasie wzrostu  - kłopoty z koordynacją spowodowane zmieniającymi się proporcjami ciała

-         chłopcy przyrastają głównie w tkankę mięśniową a dziewczęta w tkankę tłuszczową

-         lenistwo ruchowe – u niektórych młodych ludzi – wynika ono trochę z układu nerwowego

 

  PROCESY POZNAWCZE

 

WRAŻENIA I SPOSTRZEŻENIA

 

-         okres największej wrażliwości i czułości zmysłów

-         spostrzeżenia dokładne, bogate w szczegóły wielostronne

-         polepsza się analiza i synteza percepcji

-         coraz lepsza obserwacja oraz orientacja w czasie i przestrzeni

-         coraz lepiej rozumiana symbolizacja treści

 

PAMIĘĆ I UWAGA

 

-         istotny rozwój pamięci logicznej

-         mimo wszystko nadal funkcjonuje pamięć mechaniczna

-         18 r.ż. następuje stabilizacja pamięci mechanicznej a po pewnym czasie regres

-         zdolność zapamiętywania materiału abstrakcyjnego

-         przewaga pamięci dowolnej

-         wzrasta rola werbalizacji

-         słowo wspomaga zapamiętywania

-         rozwija się uwaga dowolna

 

WYOBRAŹNIA

 

-         intensywnie wykorzystywana

-         niezbędna w myśleniu hipotetycznym

-         wyobraźnia pozostaje w związku z przeżyciami emocjonalnymi

-         z powodu bardzo silnych przeżyć – potrzeba autoekspresji poprzez środki artystyczne (np., plastyczne literackie itp.)

 

MYŚLENIE

 

-         wg Piaget: na ten okres (o. adolescencji) przypada ostatni etap rozwoju myślenia

-         okres operacji formalnych (wychodzą one poza obserwację i doświadczenia a człowiek może je formułować dzięki hipotezą o rzeczach nieznanych)

-         poziom idei wyrażonych w języku, np. symbole, słowa

-         młody człowiek potrafi myśleć co mogło by być

-         myślenie hipotetyczno-dedukcyjne pozwala również na wyprowadzanie wniosków z hipotez a nie z obserwacji]

-         nowa postawa wobec problemu – młody człowiek szuka ogólnych praw rządzących rzeczywistością, eksperymenty i doświadczenia

-         krytycyzm myślenia wobec siebie, innch i/lub świata

-         młodzi ludzie mają skłonności do filozofowania, dyskusji, stawiania problemów

 

 

ROZWÓJ EMOCJONALNY

 

-         okres wzmożonej emocjonalności

-         żywość i intensywność emocji

-         wszystko to wynika z fizjologii (hormony) oraz doświadczenia społecznego ( pojawiają się zupełnie nowe sfery, np. sfera seksualna)

-         chwiejność emocjonalna, oscylacja między krańcowymi emocjami

-         bardzo często są to uczucia bezprzedmiotowe

-         młodzi ludzie mają skłonność do pogłębiania przeżyć

-         mają zdolność do samokontroli emocjonalnej ale często tej samokontroli nie starcza na tak silne emocje

-         niektórzy mają tendencję do maskowania uczuć, przeżywania w środku, nie uzewnętrzniania

-         źródła emocji często mają charakter społeczny (akceptacja społeczna) zjawisk ogólnych typu choroba, śmierć, wygląd

-         gniew pojawia się kiedy frustrowane są potrzeby

-         okres nieśmiałości, zakłopotania i wstydu

-         a jednocześnie radość życia, zadowolenie entuzjazm

-         młodzi ludzie dziwią się światem i się nim zachwycają

-         pojawiają się uczucia wyższe, społeczne i moralne

-         uczucia estetyczne – bowiem jest to okres twórczości własnej, wzmożona wrażliwość na twórczość

-         rola rysunku się zmniejsza na rzecz słowa pisanego (wiersze, pamiętniki)

 

WOLA

 

-         okres podczas którego wzrasta ryzyko negatywizmu, który bierze się z poczucia bycia dorosłym np. bierny opór (np. kiedy młody człowiek udaje że nie słyszy próśb, nie reaguje na nie), jawny bunt

-         młodzi ludzie często mają potrzebę czynów nieprzeciętnych, potrzebę wyczynu, silną potrzebę mocnych doznań, wyładowania energii

-         chęć kształtowania samego siebie (np. mówienie co poniedziałek „rzucę palenie”)

 

 

ROZWÓJ SPOŁECZNY

 

RODZINA

-         jej wpływ maleje stopniowo

-         nadal zaspakaja potrzeby młodego człowieka

-         konflikty z rodzicami

-         największe ryzyko „nienadążania” rodziców za zmianami dziecka co prowadzi do konfliktów

-         kryzys autorytetu rodziców, teraz dziecko zaczyna oceniać rodziców

o       kryzys ten czasami jest wyrazem rozczarowania

o       jeśli jest wyraźny = bunt okresu dojrzewania

-         w okresie późnej adolescencji kontakty z rodzicami przekształcają się w partnerskie

-         osłabienie więzi emocjonalnych w rodzinie

-         młodzi ludzie potrzebują dowodów wsparcia

-         po adolescencji następuje stabilizacja kontaktów

 

GRUPA RÓWIEŚNICZA

-         wzrasta autorytet grupy rówieśniczej

-         uniformizacja (takie same ubrania, taka sama muzyka)

-         młodemu człowiekowi bardzo zależy na akceptacji

-         warto wiedzieć z kim dziecko się kontaktuje

-         grupa rówieśnicza zaspokaja wiele istotnych potrzeb (poczucie bezpieczeństwa, przynależności, akceptacji, wsparcia jednostki, uczucie samodzielności)

-         młody człowiek w grupie rozwija swoje kompetencje społeczne

-         jeżeli cele realizowane przez grupę nie są właściwe – rodzice muszą interweniować

-         młody człowiek w tym wieku jest bardzo podatny na wpływy (uwaga sekty)

-         grupy nieformalne są powszechnym zjawiskiem

1)    najbliżsi przyjaciele

-         przyjaciel- osoba oddana, godna zaufania, wspierająca

-         na początku adolescencji wymagania w stosunku do przyjaciela są bardzo duże, wyraźny wymóg wyłączności

-         na początku są to przyjaźnie obu płci

2)    paczki

-         kilkuosobowe grupy zaprzyjaźnionych osób

-         na początku jednej płci

-         ekskluzywne (do już istniejącej paczki trudno się dostać)

3)    grupy koleżeńskie

-         tj. paczki

-         tylko że bardziej liczne i nie tak ekskluzywne

4)    bandy

-         grupy młodzieżowe ocierające się o granice prawa

-         bardzo wyraźna struktura wewnętrzna (przywódca, poddani, hierarchia, normy)

-         cele nie zawsze właściwe

 

ZWIĄZKI INTYMNE

-         podczas adolescencji następuje istotny rozwój seksualny

-         pierwsze formy aktywności seksualnej

-         wiek inicjacji seksualnej

 

MIŁOŚĆ

 

-         zanim uczucia skierowane zostaną na :tego jedynego” to są one kierowane na ćwiczenia

o       adoracja – forma przygotowawcza polega na silnej sympatii osoby tej samej płci (lub nie) i starszej

o       flirt – wyraża dążenie do nawiązania kontaktu o charakterze erotycznym

rodzaje miłości

m. szczenięca (15/16 r.ż.)

-         hałaśliwa, krótkotrwała, wszyscy dookoła o niej wiedzą

-         nie jest ważny obiekt tylko samo uczucie

-         osoba skoncentrowana na sobie

m. cielęca (ok. 16 r.ż.)

-         miłość wiążąca się z kultem osoby kochanej

-         osoba kochana jest stawiana na piedestale

m. romantyczna

-         wyraźna przewaga elementów duchowych nad zmysłowymi

-         zwykle nieszczęśliwa

m. dojrzała

-         wczesna dojrzałość

-         warunkiem jest dojrzałe „ja”

-         zawiera wszystkie pierwiastki poprzednich miłości

 

ROZWÓJ OSOBOWOŚCI

 

-         bardzo istotny okres w rozwoju osobowości

-         na początku człowiek odkrywa swój świat psychiczny, zainteresowania

-         introspekcja – wgląd w siebie

-         rozwinięte „ja” realne i „ja” idealne

-         o dobrym przystosowaniu świadczy umiarkowane „ja”

-         zdolność do samooceny (wahająca się jeszcze ale już jest)

-         powstaje uczucie dorosłości i wzorzec dorosłości (waż...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • storyxlife.htw.pl