ALALIA, Autyzm
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
7
ALALIA (ZABURZENIE MOWY)
Alalia jest to rozwojowe , powstające w wyniku uszkodzenia struktur korowych mózgu jeszcze przed opanowaniem mowy, z zachowaniem prawidłowego słuchu. Nazywanie alalii afazją wrodzoną jest niepoprawne gdyż
afazja jest z definicji zatraceniem zdolności mowy u osoby wcześniej się nią posługujących. Jeśli uszkodzenie korowych struktur nastąpiło jeszcze przed początkiem mowy dziecka, mamy do czynienia nie z afazją, lecz z alalią. Odróżnienie alalii od afazji może być trudne i wymaga przeprowadzenia dokładnej anamnezy i badania neurologicznego, a czasem dłuższej obserwacji logopedycznej dziecka. Charakteryzuje ją zwykle dostateczny rozwój umysłowy, dobra ruchomość narządów mowy oraz prawidłowy słuch fizjologiczny. Dziecko jednak nie mówi w ogóle, posługuje się gestami, krzykami i onomatopejami lub kilkoma wyrazami z własnego słownika, zrozumiałymi tylko dla najbliższego otoczenia.
Dziecko nie jest w stanie także powtarzać. Taka niemota może trwać do siódmego roku życia (alalia prosta) lub nawet do czternastego roku życia (alalia złożona).
Starsze dziecko przyswaja sobie coraz więcej wyrazów i wymowa może stawać się coraz bardziej poprawna. Alalia, tak jak inne wady i zaburzenia mowy częściej występuje u chłopców niż u dziewczynek .
Dzieci alaliczne są niekiedy trudne w obcowaniu, bywają zahamowane ruchowo lub nadpobudliwe, złośliwe i agresywne w stosunku do młodszych i słabszych, oraz unikają kontaktów z otoczeniem. Zdarza się , że rodzice są niesprawiedliwi wobec swoich dzieci i nie zdają sobie sprawy z ich trudności. Trudno im wyobrazić sobie, że dziecko nie może wymówić prostego słowa. Niejednokrotnie uważają, że jest ono uparte i stosują wobec niego kary. To powoduje u dziecka odruchy obronne w postaci płaczu, agresji lub działań złośliwych.
W sytuacji gdy rodzice nie mogą porozumieć się ze swoimi dziećmi, kiedy ich pociechy nie reagują na kierowane do nich pytania i wypowiedzi kary nie mogą być stosowane. Należy spokojnie obserwować dziecko. Braki w rozumieniu mowy często kompensowane są u nich dobrą spostrzegawczością wzrokową i dobrą pamięcią miejsca. Dziecko utrzymuje kontakt z otoczeniem za pomocą gestów
i mimiki. Zdarza się, że automatycznie powtórzy zasłyszany wyraz, nie rozumiejąc jego znaczenia. Po zebraniu takich spostrzeżeń, należy udać się logopedy, który będzie wiedział, jak dziecku pomóc.
Alalię charakteryzuje:
· Dostateczny rozwój umysłowy
(jeżeli jest upośledzenie, to wtórne spowodowane brakiem mowy).
· Dobra ruchomość narządów mowy.
· Prawidłowy słuch fizjologiczny
(chociaż w alalii percepcyjnej może być obniżenie słyszalności).
· Dziecko nie mówi w ogóle (głównie w alalii motorycznej).
· Posługuje się gestami, krzykami, onomatopejami lub kilkoma wyrazami
z własnego słownika.
· Dziecko nie jest w stanie powtarzać.
Jak już było powiedziane alalia może trwać do siódmego, a nawet do czternastego roku życia stopniowo przechodząc w dyslalię. Dziecko rehabilitowane coraz rzadziej używa gestów i onomatopei, przyswaja sobie coraz więcej wyrazów, wymowa staje się coraz bardziej poprawna.
Trudne jest określenie przyczyn alalii. Przypuszcza się, że mogą to być:
· uszkodzenia mózgu spowodowane urazem porodowym , zapaleniem mózgu i opon mózgowych,
· zatrzymaniem się w rozwoju pewnych struktur korowych,
· urazy czaszki przed rozwojem mowy.
Rozróżnia się dwie zasadnicze formy alalii :
1. alalia ekspresywna
2. alalia percepcyjna .
Jednak najczęściej występują zaburzenia typu mieszanego z przewagą jednej
z nich.
Alalia percepcyjna
Zwana też recepcyjną, impresywną, słuchoniemotą sensoryczną, głuchotą słowną, częściej spotykana nazwa to alalia sensoryczna.
Występuje rzadko, bywa rozpoznawana mylnie jako głuchota lub oligofrenia,
z powodu braku reakcji dziecka na kierowane do niego pytania i wypowiedzi. Kontakt z otoczeniem utrzymuje dziecko za pomocą gestów i mimiki. Zdarza się, że dziecko powtórzy automatycznie posłyszany wyraz, nie rozumiejąc jego sensu. Alalia percepcyjna może przechodzić w dyslalię percepcyjną, której może towarzyszyć :
amuzja - czyli trudności w rozpoznawaniu i śpiewaniu słyszanych melodii.
Rozumienie w alalii sensorycznej :
· bardzo ograniczone,
· możliwość posługiwania się mową przewyższa możliwość rozumienia,
· w pewnym stopniu - rozumienie zależne jest od stopnia zainteresowania
i zaangażowania emocjonalnego dziecka tematem czy sytuacją,
· odpowiedzi bywają bezsensowne lub ich brak ,
· niekiedy powtarza mechanicznie pytanie czy polecenie,
· rozumienie ułatwia powtórzenie wypowiedzi oraz powolne mówienie - proste, krótkie zdania (złożone ze znajomych słów).
Mówienie w alalii sensorycznej :
· gesty i miny używane są często,
· niekiedy występują odpowiedzi słowne ,
· potrafi za pomocą gestów i min odtworzyć całe sytuacje i sceny,
· rysunek jest pewnym sposobem wypowiadania się [czasami towarzyszy mu skąpy komentarz słowny],
· słownictwo [względnie bogate, przeważają w nim rzeczowniki i czasowniki]
· dziecko mówi dość dużo, ale jego wypowiedzi są niezrozumiałe, nie stanowią sensownej całości,
· powtarza wyrazy dość dobrze (robi to mechanicznie, bez zrozumienia),
· głoski wymawia prawidłowo, ale wyrazy zniekształca ,
· w różny sposób wypowiada ten sam wyraz, zapewne z powodu braku wzorca słuchowego,
· nie poprawia się, nie szuka prawidłowego brzmienia,
· używa krótkich zdań lub równoważników zdań.
Rodzaje wymówień i błędów :
Onomatopeje : [szczekać – Au].
Własne słownictwo : [kot – kicia].
Paralalie werbalne : [czytać – pisać].
Paralalie głoskowe : [mówi – wówi].
Wstawki : [ryba – tryba].
Elizje : kotek – kote ; otek].
Metatezy (przestawki) : [most – smot].
Agramatyzmy : [nie uwzględnia form odmiany wyrazów].
Alalia sensoryczna przechodzi w dyslalię, dziecko nie potrafi jeszcze wymawiać poprawnie wyrazów, mowa jego jest agramatyczna, ale zasób słów rozumianych zwiększa się . Może mieć trudności w znajdowaniu wyrazów potrzebnych
w danej sytuacji z powodu niedokształcenia słuchu fonematycznego, duże trudności sprawia mu identyfikowanie głosek różniących się tylko jedną cechą dystynktywną [np. s – ś].
Alalia i dyslalia ekspresywna :
Dla alalii i dyslalii ekspresywnej [zwanej też ruchową, rozwojową lub motoryczną] charakterystyczne jest dobre rozumienie mowy, a jeżeli jest ono zaburzone, to w mniejszym stopniu niż mówienie. Natomiast utrudnione może być rozumienie długich i złożonych zdań. Zaburzeniom mowy o charakterze motorycznym dużego stopnia może towarzyszyć ogólna niesprawność motoryczna lub tylko niezręczność w wykonywaniu precyzyjnych ruchów. Opóźniony może być początek chodzenia, trudności w odtwarzaniu usłyszanej melodii. Dyslalia może występować w różnym stopniu, a w dyslalii dużego stopnia dziecko posługuje się zaledwie kilkoma głoskami (są to najczęściej samogłoski „a” , „o” oraz spółgłoski „t”, „d”), ma też trudności z wymową grup spółgłoskowych oraz sylab zamkniętych.
Rozumienie w alalii ekspresywnej [motorycznej] :
· w zasadzie jest dosyć dobre,
· jedynie trudności występują, gdy wyraz użyto w nowym związku frazeologicznym, dotychczas nie znanym dziecku (np. nogi stołu).
Mówienie w alalii ekspresywnej [motorycznej] :
· Gesty używane tylko w początkowej fazie rozwoju mowy. Dziecko ruchami rąk w sposób plastyczny i precyzyjny określa funkcje przedmiotów, które znikają w miarę rozwoju słownictwa.
· Słownictwo w początkowej fazie ubogie, ograniczone do kilku określeń onomatopeicznych lub do kilku wyrazów "własnych".
· Trudności w zapamiętaniu wzorca ruchowego wyrazu, które przejawiają się:
1. zapominaniem artykulacji wyrazów już znanych;
2. zniekształcaniem wyrazów pomimo umiejętności artykułowania wszystkich głosek;
3. dzieleniem wyrazów na sylaby dla ułatwienia sobie ich wymowy;
4. wymówieniem cichym, jakby próbnym przygotowaniem się do wymówienia głośnego;
5. poszukiwaniem właściwego wzorca ruchowego wyrazu, poprawianiem się.
· Artykulacja - liczba wymawianych głosek jest ograniczona, najczęściej są to: t, d, b, m, n, l oraz samogłoski .
· Występują paralalie głoskowe :
substytucje - [krowa – trowa]
wstawki - [ucho – chucho]
elizje – [łódka – łuka]
metateza – [lampa – mlapa]
asymilacje - [motyl – motym]
poszukiwania - [Jacek - La-cek, Jasiek].
· Agramatyzm - w początkowej fazie mowy jest zupełny brak form odmiany wyrazów, wypowiedzi są ograniczone do jednego wyrazu.
Różnice między zaburzeniami w alalii motorycznej a sensorycznej:
I. Alalia motoryczna
· Dziecko rozumie, a nie mówi .
· Rozumie nazwy przedmiotów, czynności, a ma trudności z rozumieniem relacji jakie zachodzą między przedmiotami.
· Występuje rozumienie sytuacyjne.
· Wzorca ruchowego szukają słuchem.
· Realizację wyrazu ułatwiają sobie dzieleniem na sylaby.
· Nie ma u tych dzieci zespołów neurologicznych (prawidłowy zapis EEG).
· Dzieci te nie gaworzą, są milczące w czasie zabawy, cicho płaczą.
· Intelektualnie rozwijają się prawidłowo.
· Postęp w mówieniu zależy od ciężkości zaburzenia (czasem zaczynają mówić w 3-4 roku życia, często jednak nie mogą wymówić samogłoski bez ćwiczeń) .
· Bardzo dobrze piszą ze s...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]